Använd din företagsblogg för att attrahera nya kunder och visa din expertis
Vill du använda din företagsblogg för att attrahera nya kunder och sälja mer under 2021? Då ska du fortsätta läsa för här kommer du få lära dig exakt hur du gör det!
Ett bra bloggplaneringsår börjar med 4 saker; planering, skapande, action, och marknadsföring. För vill du att din företagsblogg verkligen ska locka nya kunder och hålla kvar de som redan är intresserade av vad du har att erbjuda så behöver du vara säker på att din blogg ger dem vad de letar efter.
Planera dina blogginlägg 2021
Det är här det börjar. Med planering. Med en bra planering så minskar stressen över vad du ska skriva och du kan vara säker på att du ger dina läsare vad de vill ha. Det finns många olika sätt att planera inlägg på, med penna och papper, eller digitalt.
4 enkla sätt att börja planera
- Utgår från dina kategorier – vad skriver du om?
- Fråga dina läsare/kunder vad de vill läsa
- Kolla din statistik för att se vad som är populärast.
- Bestäm dig för hur du ska planera – papper eller digitalt
När du utgår från ovanstående så är det mycket enklare att komma igång. Det förutsätter såklart att du redan vet vilken inriktning ditt företag har och vad dina kunder söker efter. Vet du inte det så rekommenderar jag att börja med att definiera vem du vill nå ut till och göra en idealkundsundersökning.
Att kolla statistiken är också riktigt bra för då får du reda på vad dina läsare söker på när de kommer till din hemsida/blogg och vad de vill veta mer om. Gräv lite i statistiken och se hur du kan spinna vidare på det som redan är populärt. Bara för att du har skrivit om en sak redan så betyder det inte att du inte kan skriva om det igen, bara vinkla det lite och håll koll på vad ditt mål med inlägget är.
Papper och penna eller digitalt? Jag gillar båda! Det finns massor av planeringsblad att ladda ner och skriva ut. Dock sökte jag ett enkelt digitalt sätt där jag kunde skriva in alla mina mål och kategorier och planera ordentligt. Men hittade inget så jag skapade det själv. Vóla : låt mig presentera Företagarens Bloggplaneringskalender.
Företagarens fiffiga digitala bloggkalender är en del av Företagarens Bloggplaneringskit, det ultimata planeringskittet för att få igång din företagsblogg.
Företagarens Bloggplaneringskit
Allt du behöver för att komma igång med din företagsblogg!
Skapa blogginlägg som säljer och lockar till fler kunder!
Detta är ett viktigt steg och hänger ihop med din planering. Som jag nämnde ovan behöver du veta vad målet med ditt inlägg är och vad du ska skriva om. Om du bara skriver inlägg som ingen är intresserad av att läsa om spelar det ingen roll om du planerar eller inte. Du behöver skriva inlägg som säljer åt dig och lockar till fler kunder! Det gör du genom att har en bra rubrik, en bra inledning, ett bra innehåll och en bra avslutning.
Skapa rubriker som säljer åt dig – de ska vara intressanta, väcka intresse och vara klickbara. Det vill säga jag ska vilja klicka på länken för att läsa mer. Tips: Snabbguiden Rubriker som säljer.
Inledningen på ditt inlägg är viktigt likaså hur enkelt det är att läsa ditt inlägg. Det har även med sökoptimeringen att göra, hur du bygger upp ditt inlägg. Beroende på hur din blogg är uppbyggd kan det vara lättare eller svårare att läsa dina inlägg. Textstorleken kan vara för liten, texten sitter för mycket ihop eller andra saker som gör att det inte riktigt blir ett “flow” i läsandet.
Du vill också dela in själva innehållet i delar så att det blir lättöverskådligt och lätt att läsa. Att ha en rubrik inne i inlägget är ett bra sätt att dela upp det på. Jag brukar dela in det i tre delar så att det är lätt att se. Det underlättar även för mig när jag skriver det.
Avslutet är viktigt också – du vill vara säker på att du återkopplar till det viktigaste i ditt inlägg, målet. Du behöver ett så kallat “Call to Action”. uppmana till något du vill läsaren ska göra. Därför är det viktigt att du redan har planerat målet med inlägget redan, Och har du en säljprocess som du redan satt upp så hjälper det ännu mer. Det vill säga du vet vad du har för säljmål för dagen/veckan/månaden och hur dina blogginlägg stödjer det. Därför kan det vara bra att ha en årsplanering för ditt företag innan så att du kan synka både lanseringar, blogg och marknadsföring.
Fortfarande inte riktigt säker? Här är en genväg (kopiera och lägg in i dina egna inlägg , bara ändra texten) Använder du WordPress så välj “förformaterad” och spara som en egen mall” du kan använda om och om igen. Smidigt eller hur! 😃
Genvägen till ett genomtänkt blogginlägg
– Rubrik – en bra rubrik som väcker intresse.
– Inledning – intro av ad du kommer berätta i inägget och varför jag ska läsa
– Innehåll 1 – rubrik med innehåll
– Innehål 2 – rubrik med innehåll
– Innehåll 3 – rubrik med innehåll
– Avslut – runda av inlägget
– Call to Action – uppmana till att dela, kommentera, läsa mer, köpa etc.
3 viktiga saker att tänka på när du planerar dina blogginlägg.
- Ge mer än du tar. Ingen vill bara läsa om hur de kan köpa något. Dela med dig av kunskap och var generös. Det lönar sig.
- Var inte rädd för att faktiskt använda din företagsblogg som marknadsföringsverktyg. Gör det bara på ett “bra” sätt så det är bra för dig och läsaren.
- Använd ett planeringsverktyg som du verkligen kommer att använda. Att bara tänka på planeringen leder ingen vart!
Så, nu är du redo att börja planera dina inlägg! vad väntar du på? Sätt igång! 😃 Vill du vara helt säker på att du kommer igång på rätt sätt så kika på Företagarens Bloggplaneringskit och sätt igång!
Företagarens Bloggplaneringskit
Allt du behöver för att komma igång med din företagsblogg!
Har du planerat dina blogginlägg för året som kommer ännu? Jag är riktigt nyfiken! 😃
Leave a Comment