Clubhouse för företagare

Så använder du som företagare Clubhouse till att landa nya affärer

Clubhouse? Vad är det och varför ska du som företagare fundera på att använda det?

Clubhouse är den nyaste trendigaste appen alla pratar om just nu. Här går vi igenom vad det är, varför du ska använda den och hur du som företagare kan använda den till att landa nya affärer.

Clubhouse - appen som tar nätverkande till en helt ny nivå

Hittills har vi nätverkat mycket i text, bild och videos. Nu är det dags att låta andra höra vår röst. Nu kan vi nätverka med vår röst, utan att behöva oroa oss för om vi kammat oss eller inte. Istället kan vi enkelt ta del av konversationer genom att bara trycka på en knapp som gör vår röst hörd. Du kan lyssna på vad andra pratar om eller skapa ett eget rum.

Det kan tänkas vara en enkel sak, ändå är det så genialt och frågan varför ingen gjort detta innan dyker  oundvikligt upp. 

“Clubhouse ger dig möjlighet att utöka ditt nätverk & skapa affärer på ett helt nytt sätt”

Så kommer du igång med Clubhouse

OBS – just nu fungerar CH bara för iPhone användare – men misströsta inte! Utvecklarna arbetar på en Android lösning. Medan du väntar så kan du tar reda på allt du behöver här nedan: 

Just nu går det endast att ladda ner appen om du har iPhone. Utvecklarna arbetar på en version för Android. Men den som väntar på något gott….

Registrera dig med ditt telefonnummer samt välj ett användarnamn. 

Clubhouse är enbart via inbjudan. Det betyder att du behöver hitta en bekant som har CH och har en inbjudan till dig. I många grupper på Facebook pågår nu inbjudningståg. I Pressure Free Business gruppen har du möjlighet att få en. 

Din inbjudan kommer via SMS, klicka på länken och hoppa rätt in i ClubHouse! Nu kan du börja utforska allting! 😃 

Clubhouse 101 - börja nätverka!

Nu när du kommit in är det dags att börja nätverka. Men innan du gör det behöver du se över några saker för att få ut det mesta möjliga av appen och kunna börja skapa affärer.

Här är grunderna du behöver veta när du loggar in på Clubhouse:

Ikonerna från vänster till höger betyder:

clubhouse - kom igång

1) Sök (explore)- sök efter personer och klubbar

2) Inbjudningar – här hittar du dina inbjudningar. Du får en till att börja med och sedan flera allterftersom.

3) Kalender – här ser du kommande schemalagda rum från dina kontakter

4) Notiser – här ser du om någon schemalagt ett rum eller om någon vän pingat in dig i ett rum

5) Din profil – det är på den här bilden andra klickar för att komma till din profil.

I den lilla beige boxen ser du kommande rum som händer inom den närmsta timmen. Under det pågående rum samt att du kan starta ett eget rum. Swipar du till höger ser du vilka kontakter som är online och i vilka rum.

Under Explore kan du få söka efter personer samt då förslag på vem du ska följa och ämnen att lyssna på.

Exempel på hur dina notiser kan se ut. På Clubhouse kallas det Activity.

clubhouse notiser

Din profil - optimera din profil för att attrahera fler kunder

Det är här du har möjlighet att presentera dig själv så att andra blir intresserade och vill följa dig. 

Clubhouse - optimera din profil för fler kunder

3 saker du bör veta om din profil:

Det är de tre första raderna som syns när någon klickar på din profil inne i ett rum. Se till att din inledning är intressant.

Berätta vem du är och vad du kan hjälpa till med.

Clubhouse är på Engelska – för att visa att du är i Sverige så lägg gärna till en kartnål med Sweden och den svenska flaggan. 

Min profil är absolut inte bland de mest optimerade – ett val jag medvetet gjort för att testa hur det fungerar.

Klickar du på kugghjulet på sidan så får du upp flera val. Det är här du fyller i dina intressen och hur ofta du vill ha notiser. 

Kom igång med clubhouse
clubhouse redigera intressen

Du har möjlighet att välja flera val – scrollar du längre ner kommer du till Hustle och företagarintressen. 

Clubhouse rum - så kommer du igång!

När du hittat ett rum du tycker verkar intressant klickar du på det. Då ser du följande:

Högst upp ser du titeln på rummet. Under finns alla moderatorer – de med en grön stjärna bredvid sitt namn. 

Personen högst upp till vänster är den som är huvudansvarig för rummet. 

Du kan se att Mario pratar – han har en rund beige ring runt sin bild samt att han inte har en mutad mikrofon  som de övriga. 

 

Längre ner finns övriga talare och lyssnare. Stora rum kan ibland ha uppåt 60 moderatorer – för att en moderator bjuder in en vän att bli moderator också. Blir du moderator ökar det din synlighet och “credibility”.  Det är bara de som blivit uppbjudna på “scenen” som kan prata. För att visa att du vill ta del av ett ämne och komma upp på scenen behöver du “räcka upp handen”

De tre nedersta ikonerna:

Leave quietly – för att gå ut ur rummet. 

Plustecknet – där du kan bjuda in vänner du tycker ska delta i rummet. 

Handen – för att räcka upp handen och visa att du vill delta i samtalet.

Skapa ett eget rum

Det är det här som är så kul med Clubhouse – du har möjlighet att skapa egna rum. Så om du vill väcka intresse kring ditt ämne och nå ut till fler som är intresserade av det och nätverka med dem så är det här en toppen möjlighet.  För bästa resultat är det rekommenderat att ha ett rum på samma dag och tid.

skapa rum på clubhouse

Du kan välja att skapa ett öppet rum eller ett privat. Är du medlem i någon klubb så kan du skapa ett för medlemmarna. Välj en bra rubrik till ditt rum, använd gärna emojis.

Skapa rum clubhouse rubrik

Clubhouse Lingo - vad betyder alla nya ord?

Det finns några återkommande ord och uttryck som kommer underlätta din CH upplevelse om du redan vet dem. 

The Hallway – eller Hallen som vi säger – det är första sidan du ser när du loggar in. Du kan scrolla neråt, det blir som en hall av olika rum vars dörrar du kan öppna.

Reset the room – ett återkommande uttryck som betyder att du uppdaterar rummet. Dvs du gör en ny introduktion för nya lyssnare – gör en runda av de moderatorer som finns med. För at reset kan du som lyssnare ladda om skärmen genom att gå längst upp och dra neråt. 

DM me – skicka mig ett meddelande på Instagram. Clubhouse har inget eget meddelande system så all kommunikation sker via meddelande på Instagram eller Twitter som just nu är de plattformar du kan lägga till i din profil.

Så skapar du fler affärer med Clubhouse

Nu har du fått en inblick i hur Clubhouse fungerar. Nu är det dags att se till att du använder det på bästa sätt för att skapa affärer!

Clubhouse ger dig möjlighet att växa även ditt Twitter och Instagramkonto. Har du inte använd Instagrams meddelande funktioner innan så kommer du definitivt att göra det nu. 

12 sätt att sälja mer med Clubhouse

  • När du är “uppe på scen” och det är lägligt tillfälle kan du nämna att det finns mer information om ämnet på din hemsida (självklart inget spam).
  • Uppmana till att följa dig på Instagram och skicka ett dm (meddelande) för att återkoppla om det ni pratat om.
  • Uppmana lyssnare att skicka ett dm på Instagram för att få en gratis guide om “xxx” (något som är relaterat till vad ni pratar om)
  • Se till att du har en länk till din lead magnet (freebie) på din Instagram. Du kan enkelt skapa en ny sida på din egen hemsida dit du leder Instagram följare till olika saker. Eller använda Linktree. 
  • Följ intressanta personer du vill knyta kontakt med. Skicka dem ett dm på Instagram och starta en konversation där. “Jag lyssnade på dig”, “Jag såg att du var i XXXrummet, vad tyckte du om..”
  • Föreslå nya samarbetsmöjligheter till dina nya kontakter. 
  • Tydliggör på din profil var dina följare kan hitta dig och lära sig mer om dig och vad du erbjuder.
  • När du är uppe på scen eller håller i ett eget rum – var tydlig. Svamla inte utan håll tråden och se till att alla har en chans att hänga med och ge sin åsikt om de vill. 
  • Gå ihop med en företagskompis och håll ett rum  – ni kan båda bjuda in era följare för att lyssna. För bäst resultat schemalägg rummet några dagar innan och dela på sociala medier.
  •  När du hållit i några rum kan du överväga om du ska skapa en klubb. Det blir ett samlingsställe för de som är intresserade av ditt ämne. De som är med din klubb har möjlighet att skapa rum och får notiser när du går live i ditt rum. 
  • Var inte rädd för att synas och be om hjälp med något när du är i ett rum där det finns personer som kan hjälpa dig. Många är de som sökt investerare och som fått fantastiska kontakter efter att ha deltagit i ett rum och sagt vad de eftersöker.
  • Våga sälja – berätta vad du har att erbjuda. Erbjuder du en tjänst som efterfrågas eller som är relevant – berätta om det!

Clubhouse på Svenska?

Det dominerande språket på CH är just nu Engelska. Vill du knyta nya kontakter internationellt så rekommenderas att du skriver på Engelska i din profil. Det kommer fler och fler svenskar så vill du endast vända dig till svenskar så skriv på svenska. 

Ses vi på Clubhouse?

Behöver du fortfarande en  inbjudan? Kom över till Pressure Free Business gruppen på Facebook så hjälper vi dig!

Copyright © 2024 · Skapa & Sälj · Alla Rättigheter Reserverade · Allmänna villkor · Medlemsportal