Har du en onlinekurs som bara ligger där utan att få den uppmärksamhet den förtjänar? Kanske skapade du kursen med stor entusiasm, men över tiden tappade du fokus på att marknadsföra den. Been there done that 😅. Men istället för att låta kursen fortsätta samla digitalt damm så kan det vara värt att se över hur du kan återuppliva den. Här är några saker du kan göra för att börja sälja din kurs igen:
Vad var det som hände?
Ibland kan det vara en känsla, Livet som kom emellan eller att du helt enkelt tröttnat. Men om du känner att det vore kul att få fart på kursen igen så kan det vara bra att börja med att fundera på:
- Har din målgrupp förändrats?
- Har du förändrats? Stämmer det överens med vad du erbjuder idag?
- Är kursens innehåll fortfarande relevant och aktuellt?
- Var någonstans berättar du om kursen?
Det viktigaste innan du börjar med något är att du är säker på att det är något du vill lägga tid och energi på. Om du bara mår dåligt över att kursen finns där och du inte gör något med den men inte heller vill göra det så kanske det är lika bra att ta bort den och ägna dig åt något roligare. Genom att förstå varför din onlinekurs inte säljer kan du ta itu med roten till problemet.

Uppdatera kursens innehåll
Förändringar sker i de flesta branscher så mest troligt är att din onlinekurs mår bra av en uppdatering oavsett vilken bransch du är inom. Det betyder inte att du behöver göra en helt ny kurs eller spendera veckor på att uppdatera den. Små förändringar kan göra susen också! Här är några saker som kan göra stor skillnad:
- Lägg till nya exempel, verktyg, arbetsblad, eller strategier.
- Spela in en ny välkomstvideo för att fräscha upp känslan.
- Uppdatera designen eller layouten för att göra den mer modern.
Tips: Berätta om uppdateringarna för att visa att kursen fått ett lyft t.ex. ”Nu med ny modul om [ämne]!”
Om du inte redan har referenser så fråga tidigare deltagare vad de tycker om webbkursen:
- Vad var mest värdefullt?
- Saknade de något?
- Skulle de rekommendera kursen?
Feedback är värdefullt så implementera det så att det blir en del av ditt kursinnehåll!

Skapa en kampanj för att väcka intresse
Lansering är kul! Det är då du berättar för hela världen (nästan) att din onlinekurs finns. Sätt dig och fila på en plan för att göra det mesta möjliga utav en nylansering.
En kampanj handlar inte bara om att säga ’Köp nu!’ – det handlar om att skapa en upplevelse. Föreställ dig att du bjuder in dina följare till något speciellt, som ett exklusivt event eller en möjlighet de inte vill missa. Du kan göra lives där du bjuder på dina bästa tips och samtidigt visar hur kursen löser deras problem. Det blir både ett värde och en mjuk väg in i försäljningen.
Vad skulle få din publik att bli nyfiken på din kurs igen? Kan du tänka dig att skapa en gratis minikurs eller ett webinar som fungerar som en introduktion?
Ge din säljsida lite kärlek
Din kurs må vara hur bra som helst men om din säljsida inte visar det så spelar det ingen roll. Så se över din säljsida och kolla om du kanske behöver byta ut några rubriker, ändra bilder eller förändra hur du presenterar din kurs. Om du har uppdaterat något så behöver du även lägga till det. Det kan också vara värt att kolla igenom eventuella mail du fått för att se om du har några referenser från kursen från tidigare deltagare. 7

Marknadsför kursen regelbundet
En kurs säljer inte av sig själv – du måste prata om den! Blogga om den, annonsera, berätta på sociala medier och naturligtvis för din emaillista! För att göra det lite extra speciellt kan du berätta om det för din emaillista innan du berättar om det för resten av världen.
Testa ett nytt pris
Prissättning är svårt för de flesta. Och har du inte sålt din kurs på ett tag kanske du inte tycker den är värd så mycket. Men kom ihåg att det är bara vad du tycker, innehållet kommer hjälpa någon som inte kan det du kan och det är värdefullt.
Tips: Om du är osäker på priset så skriv ner minst fem olika priser på ett papper och låtsas att någon köper det för det. Hur känns det? Ta det priset som känns bäst. Fungerar det inte så kan du alltid sänka eller höja det. 😊
Gör det enkelt att köpa
Gör det lätt att köpa din kurs! En smidig köpprocess kommer göra att du säljer mer. Knappar fungerar – använd dem! Istället för att säga ”Köp nu” använd ett varierande och engagerande språk t.ex ”Ja självklart vill jag vara med!” eller liknande.
⬆️ Så till exempel.
Håll din kurs levande
Nu när du gått igenom hela processen med att återuppliva din onlinekurs så kommer det nog dröja en stund igen innan du behöver göra om det. Men jobbet är inte slut ännu 😅 För att hålla kursen aktiv även efter återlanseringen:
- Planera in ”mini-lanseringar” under året som kommer.
- Fortsätt prata om din kurs till höger och vänster!

Att återuppliva en onlinekurs kräver lite tid och ansträngning, men det kan ge fantastiska resultat. Istället för att låta kursen samla damm kan du använda dessa strategier för att göra den relevant och lönsam igen. Dina framtida kursdeltagare väntar – låt dem hitta dig! 😊
Redo att ta nästa steg?
Om du verkligen vill skapa en onlinekurs som inte bara säljer utan också blir oemotståndlig för dina kunder, då är min kurs Skapa en oemotståndlig onlinekurs för dig. 🎯
I kursen får du steg-för-steg-guidning, smarta strategier och verktyg som hjälper dig skapa en kurs som dina deltagare älskar – och som du enkelt kan sälja om och om igen.
⬆️ Det där är en ”riktig” knapp. 😅 Testa att klicka på den.
Vet du någon som kan tänkas behöva veta det här? Dela gärna:
Leave a Comment