Det är mycket att tänka på när det gäller att skapa en onlinekurs. Säkert har du funderat på “Hur många lektioner borde jag ha?”. Det är en av de vanligaste frågorna jag får från kursskapare. Och en mycket relativ sådan, för det ska ju bli rätt. Du vill inte skapa för lite men inte heller för mycket.
Så för att reda ut det här så kommer vi i det här inlägget gå igenom hur många moduler eller lektioner egentligen är lagom i en onlinekurs.

Det handlar inte om antal – det handlar om resultat
Det är lätt att vilja ha med ”allt”. Oftast så kommer vi på oliak saker som borde vara med innan eller efter och helt plötsligt har vi en superstor onlinekurs av något som skulle vara litet.
Vi har pratat om att planera sin onlinekurs, och vi har pratat om hur viktigt det är att ha struktur.
Det handlar inte om antalet moduler eller lektioner, det handlar om vilken upplevelse och kunskap som din onlinekurs bjuder på. Vad fick de med sig i slutet? Vad var målet med kursen?
Ibland räcker det med 3 riktigt bra lektioner. Ibland behövs 10. Men fler lektioner betyder inte nödvändigtvis mer värde. Det är viktigt att komma ihåg.

Vad behöver faktiskt vara med och vad kan du skala bort?
3 viktiga frågor
– Vad behöver deltagaren faktiskt veta för att nå målet?
– Vad kan du skala bort utan att tappa effekten?
– Var går gränsen mellan tydlighet och överinlärning?
Vad är målet med din onlinekurs?
Som jag redan sagt; det är lätt att vilja lägga till en massa extra saker för att det är ”bra att veta”. Men om målet är ”Så får du stora tomater av din minitomatplanta som du odlar på friland” då är information om växthus helt överflödig. Du vill hålla det så koncist som möjligt. [Hittepå förslag, jag är inte expert på tomater, 😆]
Om kursen däremot utlovar att lära dig allt om att så och skörda tomater i växthus då kan information om luftfuktighet och värme etc vara viktigt.
En annan sak att ta hänsyn till är att idag har vi blivit mer vana att få information ganska snabbt. Vi blir lättare uttråkade och vill veta svaret snabbt. OM, det inte är så att vi verkligen älskar allt om tomater och vill veta allt om hur man kan odla tomater, uppoch ner, i vatten, i växthus, på friland etc. Då vill vi ha en längre och mer ingående kurs.
Tips: Börja litet – bygg ut sen
Börja med målet och utgå från det. Bygg på med bonusar, Q&A, extramaterial om det behövs. Börja med det som är nödvändigt – inte allt som möjligtvis skulle kunna vara med.
När du börjar med det så kommer du naturligt se hur många lektioner som är lagom för just din onlinekurs. Tips: att ha koll på olika lärostilar hjälper dig också när du ska skapa din onlinekurs.
Ett vanligt misstag är att lägga in allt man kan om ett ämne, bara för att det känns “mer komplett”. Men ju mer information du trycker in, desto större risk att deltagaren tappar fokus – inte för att de saknar vilja, utan för att hjärnan bara klarar en viss mängd åt gången. Det här kallas kognitiv belastning, och är en välkänd princip inom pedagogik.
Vill du nörda lite? Karolinska institutet har skrivit en väldigt intressant artikel om detta. Rekommenderas att läsas!

Det finns inget rätt eller fel i hur många lektioner din onlinekurs ska ha
I slutändan är det du som bestämmer. Vill du ha med mer information så är det helt okej. Det är kursdeltagaren som kommer att bestämma vad hen tycker är intressant och viktigt.
Planera din onlinekurs från A till B
Känner du ändå att du vill ha lite mer planeringsstruktur och hjälp att planera din nästa onlinekurs så kolla in kursplaneringsmallen. Den kommer göra det enkelt att komma igång.
Och kom ihåg: du behöver inte bevisa någonting med antalet lektioner. Det viktigaste är att det du skapar faktiskt hjälper någon att ta ett steg framåt. ❤️
Vill du spara det här till senare? Pinna gärna.


Leave a Comment