Som företagare är din tid dyrbar. Vi strävar ofta efter att bli effektivare och hinna med allt så snabbt som möjligt. Det blir som en loop, jagandet av tiden. Känslan av att inte hinna med allt som ska hinnas under ett dygn. Och när vi får frågan om varför något inte blivit gjort så smyger sig vanliga ursäkter som ”jag hinner inte” fram.
Hur många gånger har jag själv inte yppat de orden? Och visst, livet är fulltav saker som ska göras. Men det kommer det alltid att vara.
Dygnet har 24 timmar för oss alla. Varken mer eller mindre, så hur kommer det sig att vissa personer verkar få så otroligt mycket gjort medan du knappt hinner hälften?
I det här inlägget går vi igenom 11 smarta och beprövade tidshack för dig som företagare så att du kan få mer gjort utan att stressa mer.

Jag var också den som sa “jag hinner inte”
Det handlar inte om att ha mer tid. Det handlar om vad du gör med den du har.
Hur många gånger har jag inte tänkt ”Var tog tiden vägen?”. Känslan av att tiden har sprungit förbi och jag bara suttit och kollat på. Den inre frustrationen av att allt jag ville göra inte blev gjort.
Idag ser det helt annorlunda ut. Jag har mer att göra än någonsin, skola, jobb, företag och en Timbanken-klienter. Ändå känns det som att jag använder min tid smartare nu än när jag knappt hade något i kalendern.
Jag har hittat sätt att få vardagen att funka utan att gå sönder. Jag litar på mina system, håller det enkelt, prioriterar det som faktiskt spelar roll och övar på att inte fastna i ”allt eller inget”-fällan. Det gör skillnad. På riktigt.
1. Jag prioriterar stenhårt
Vardagarna är inte till för att skapa storverk. De är till för att se till att alla i hushållet överlever. på veckodagarna så ”underhåller” jag huset och ser till att familjen inte svälter ihjäl. Dammsugaren får hjälpa till lite, diskmaskinen likaså. Maten? Så enkelt som möjligt – min Ninja Flexi drawer gör nästan hela jobbet. Allt som tar tid och energi jag inte har – bort. På så sätt finns det utrymme kvar för det jag vill hinna.
2. Jag loggar min tid – på riktigt
Jag har ett Google Sheet där varje rad är 15 minuter. Jag skriver in vad jag gör och märker upp det som skola, företag, privat eller jobb. Det är inte för att vara duktig. Det är för att jag behöver se svart på vitt hur min tid faktiskt används.
Spoiler: ibland har jag lagt 30 minuter på att scrolla runt utan mål. Det känns lite pinsamt när jag ser det svart på vitt men det hjälper mig ta bättre beslut dagen efter.
3. Jag jobbar med mallar, inte från noll
Allt som görs flera gånger får en mall. Mina mejlsekvenser, bloggrubriker, kursupplägg jag har mallar redo för. Istället för att fundera varje gång på hur jag ska göra något, kopierar jag en mall, gör justeringar och går vidare. Spar mig så mycket huvudbry och tid!
4. Jag håller det enkelt – även när det tar emot
Jag älskar design och kan spendera timmar på att se till att jag har de bästa bilderna eller presentationerna men jag stoppar mig själv och säger att enkelt är bra. Passar min minimalistiska och rena stil och spar mig mycket tid. Det ser bra ut, det funkar, och framför allt: det blir klart. Jag gör vad jag kan för att hålla saker enkla.
5. Jag använder AI som en förlängning av min hjärna
Jag har olika GPTs med tydliga instruktioner. En hjälper mig skriva, en annan planerar innehåll, en tredje håller koll på mina checklistor. Det gör att jag slipper uppfinna hjulet varje gång. Och nej, jag lovar att AI inte har tagit över mitt liv. Den har bara gett mig utrymme att fokusera på det jag faktiskt är bra på, det kreativa tänkandet och de mänskliga mötena. Roboten fixar rutinerna, jag fixar magin. 😅
6. Jag återanvänder ALLT
Jag återanvänder och inventerar vad jag redan har. Canva-mallar, gamla texter, blogginlägg, Pinterestbilder, ja allt går att återanvända. Exempel: jag har canva mallar till mina pinterest bilder, jag roterar bland dem och återanvänder hela tiden. Det släpper så mycket prestationspress. Ingen idé att skapa något jag redan har eller kan återanvända. Från att ha spenderat minst 30 minuter på en bild gör jag nu två på 10 minuter. Släpper mycket stress.

7. Jag tar mikropauser som räddar min hjärna
Jag kan bokstavligen känna hur min hjärna är överhettad och när det är dags för en paus. Då är micropauser räddningen. Jag går ut och matar hönsen, kissar hunden, kollar växterna i växthuset, drar upp lite ogräs.. Inget avancerat men det hjälper mig att nollställa hjärnan. Och det är ofta då jag får mina bästa idéer.
8. Jag gör plats för sånt som ger mig energi
Jag gör saker jag gillar. Jag har börjat ta hand om en häst. Det ger mig energi och gör mig glad. Har jag tid med det? Nja inte riktigt men det är ca 5 timmar i veckan som jag släpper allt annat. 5 timmar i veckan som tekniskt sett inte ”finns”. Men jag gör det ändå. För jag mår bättre. Och när jag mår bättre får jag mer gjort på kortare tid. Det går inte att skapa något vettigt från ett tomt batteri.
Självklart finns det dagar när allt känns som det går åt skogen. Dagar när jag scrollar Instagram i en timme och kallar det ’research’. Dagar när jag skjuter upp allt till imorgon. Men det är okej. För jag vet att systemet finns där och väntar på mig när jag är redo att ta tag i det igen.
9. Jag har ett second brain (och det funkar)
Jag har något som jag kallar för min ”andra hjärna” aka second brain eller dashboard. Mitt second brain är ett Google Sheet fyllt med länkar, mallar, idéer, AI-promptar och allt jag behöver snabbt tillgång till. Jag behöver inte komma ihåg något – det räcker att jag vet var det finns.

10. Jag tänker alltid: ”Vad händer sen?”
När jag gör något frågar jag mig: ”Hur kan jag använda det här igen?”, ”Vad kan det här leda till?”. Det gör att allt jag skapar får mer livslängd. På så sätt gör jag saker som kommer att leda till bättra saker och bra resultat sen.
11. Jag nöjer mig med att göra 1% mer
Sist men inte minst – jag övar på att inte sitta fast i perfektion och ser till att varje dag göra 1% mer än jag gjorde dagen innan. Det kan vara en sån enkel sak som att plocka undan något hemma eller ta tag i att något jag inte gjort. Jag försöker göra något litet varje dag. Rensa ett hörn. Skicka det där mejlet. Gå igenom en mapp. Det är inte wow men det bygger momentum. Och det är viktigare än att vänta på rätt energi.
Du måste inte göra allt det här. Men om du ens testar 2-3 av grejerna kommer du märka skillnad. Det handlar inte om att vara perfekt. Det handlar om att hitta det som faktiskt funkar – för dig, just nu.
Jag märker att jag får energi av att ha allt ordnat och få saker gjorda. Det känns lättare helt enkelt.

En viktig sak jag gjorde innan jag började med allt det här
Jag gick igenom vad jag ville få gjort, hur jag ville känna efter varje dag och i slutet av veckan. Jag har haft stor hjälp av min Pressure Free veckoplaneringsmall. Så innan du börjar: ta dig tid att gå igenom vad du verkligen vill uppnå.
Jag är inte perfekt och kommer aldrig bli det. Jag försöker prioritera rätt, vilket inte alls är lätt. Jag spenderar fortfarande en massa tid på saker som är ”onödiga” men jag är medveten om det. Det jag gör nu fungerar nu, men det kanske inte fungerar sen och då får jag ändra det. Jag tror att genom utvärdering av oss själva så kommer vi framåt.
Vill du börja styra dagarna istället för att bara reagera på dem? PFB veckomallen är ett bra första steg.
Och kom ihåg: ingen av oss är superhjältar. Vi är bara människor som försöker få ihop livspusslet. Men med några smarta knep behöver vi inte längre vara slavar under tiden. Vi kan faktiskt bli dess vän. Vilken av metoderna kommer du testa först? Hör gärna av dig och berätta hur det går!
Gillade du det här inlägget? Då kanske du gillar:
Bygg ditt företag på ditt sätt
Vet du någon som kan tänkas behöva veta det här? Dela gärna:
Leave a Comment