“Minsta möjliga insats med största möjliga effekt”.
Vill du skapa något som både du och dina kunder tjänar på, utan massor av om och men? Då är mini-erbjudanden svaret! Med ett mini-erbjudande kan du snabbt och enkelt paketera din expertis i ett litet format som levererar stor nytta och resultat till dina kunder. Genom att fokusera erbjudandetså att det löser ett problem och avgränsa innehållet behöver du inte lägga tid på onödigt material som ändå inte används. Samtidigt får kunden exakt den information och de verktyg hen behöver – inget mer, inget mindre. Det blir helt enkelt minsta möjliga insats för största möjliga nytta för både dig och dina kunder. Perfekt eller hur? Det är därför mini-erbjudanden är så genialiska.
Vad är ett mini-erbjudande?
Ett minierbjudande är helt enkelt en enkel lösning på ett problem som din kund har. Det levereras oftast i digitalt format som en guide, e-book eller minikurs. Det kan även vara t.ex en mall, ett excelblad eller något annat som är enkelt för dig att skapa och enkelt att konsumera. Vi vill inte ha långa videos eller förklaringar. Tanken är att det ska vara en effektiv lösning så du behöver inte fylla hundratals sidor i en e-bok för att leverera ett bra resultat.
Rubriker som säljer är ett exempel på ett mini-erbjudande. Det är en enkel guide med flera bra exempel hur du kan skriva bra rubriker. Den kostar 47:- ex moms och har t.om fått en uppgradering efter att ChatGPT kom ut.
Ett minierbjudande ha alltså också ett minipris, oftast max 150:- .
Varför skapa mini-erbjudanden?
Det säger sig självt att jag inte kommer att bli rik på att sälja erbjudanden för 47:-. Ett minierbjudande är ett sätt för dig att bygga din emaillista med kunder. Så istället för att bara ha freebies som kan laddas ner gratis så kan de köpa ett minierbjudande, det gör att det är enklare att sälja till dem i fortsättningen. Om du levererar ett bra resultat är de mer benägna att köpa från dig i fortsättningen också. De har redan kommit över “vågar jag investera i det här”.
Det finns många fördelar både för dig som säljare och för dina kunder.
För dig som säljare innebär mini-erbjudanden att du kan:
- Komma igång snabbt med försäljning eftersom det går fort att ta fram innehållet
- Testa nya idéer och målgrupper utan stora investeringar
- Få ut fler produkter och synas oftare med nytt innehåll
- Öka intäkterna genom att paketera och sälja din kunskap
- Bygga din expertprofil genom att fokusera erbjudandena
För kunden ger mini-erbjudanden möjlighet att:
- Få snabb lösning på ett specifikt problem eller behov
- Prova dina tjänster utan långa abonnemang eller åtaganden
- Ta till sig innehållet effektivt på kort tid
- Få direkt användbar information utan onödigt innehåll
- Engagera sig i relevanta ämnen de brinner för
Ett mini-erbjudande kan även fungera som en “SLO – Self Liquidating Offer”, ett erbjudande som du annonserar på t.ex Facebook. Ditt erbjudanden betalar för annonsen och pengarna tjänar du på att du säljer något dyrare som har att göra med det du erbjuder.
Så föddes idén till MiniMadness
Jag har anordnat onlineutmaningar av olika slag i flera år och nu fick jag en idé om att göra det för minierbjudanden. På engelska kallas de för ” tiny offers” eller “low ticket” och är väldigt populära.
Så sagt och gjort, en miniutmaning skapades – att skapa ett minierbjudande på 7 dagar.
Deltagarna fick tillgång till en workshop, arbetsblad och mallar för att hjälpa dem att skapa sitt mini-erbjudande. De fick även hjälp att skapa sin säljsida med hjälp att färdiga mallar och checklistor.
Sedan presenterades deras erbjudanden på en gemensam säljsida.
Blev de klara på 7 dagar? Nej, de fick extra tid att slutföra sina uppgifter. Lärdom: 7 dagar kan vara för kort 🙂
Från utmaning till sommarprojekt
Jag har funderat över hur jag kunde göra en uppdatering och förbättring av hela processen. Min slutsats var att sommaren erbjöd en idealisk möjlighet att skapa nya erbjudanden.
Så föddes Mini-Madness Summer Edition, en möjlighet för både de som deltagit tidigare och nya ansikten, att använda sommaren till att skapa nya spännande mini-erbjudanden. Vissa har valt att delta nu, medan andra föredrar att vänta till hösten då sommaren har varit fylld med andra roliga aktiviteter.
Genom att även flytta allt material till Notion skapades en enhetlig plattform med en samlingspunkt och en kalender som strukturerade arbetet och säkerställde att allt kunde bli färdigt i tid.
Det ingick flera “office calls” där det gick att ställa frågor och prata tillsammans. Det har även funnits en Fb-grupp för övrig kommunikation.
Skapa effektiva och målinriktade mini-erbjudanden
När du designar dina mini-erbjudanden finns det två saker att fokusera på – att lösa ett specifikt problem samt att begränsa omfattningen.
Genom att nischa in erbjudandet och enbart leverera det kunden behöver för att lösa sitt problem, blir det tydligt vad hen får och vilken nytta det tillför. Kunden behöver aldrig fundera på om de köper rätt produkt eller tjänst. Dessutom behöver du inte gå in i övertänkande angående din idealkund och vad de vill ha.
Att dessutom hålla ditt mini-erbjudande litet och kompakt gör att du kan fokusera på kvalitet framför kvantitet. När du vet exakt vad erbjudandet ska innehålla blir det lättare att finjustera och se till att varje del verkligen är relevant och värdefull.
Begränsningen tvingar dig också att vara kreativ för att maximera nyttan trots det lilla formatet. Det blir en utmaning att tänka “Hur kan jag på bästa sätt leverera detta budskap på kortast tid?”, vilket ofta leder till riktigt smarta lösningar.
Samtidigt som du alltid utgår från ett avgränsat problem genom athålla ditt erbjudande litet men matnyttigt, säkerställer du att mini-erbjudandet levererar stor nytta trots sin ringa storlek.
Är minierbjudanden det nya svarta?
Onlinemarknadsföring och försäljning är inte samma idag som bara för några år sedan. Idag handlar det inte om att ha de högst priserna eller den längst e-boken eller kursen med 75 videos.
Idag vill vi ha snabbare resultat, vi vill bli serverade svaret på ett enkelt sätt. Eftersom antalet timmar på ett dygn inte har ökat men antalet intryck och saker vi har att göra har. Därför behöver även sättet vi konsumerar information på anpassas till hur vi lever idag.
Möt din kunds behov med mini-erbjudanden
Det ställer nya krav på oss som levererar produkter och tjänster att anpassa oss efter denna nya verklighet. Att tänka i banor av mini-erbjudanden är ett smart sätt att möta dessa behov.
Genom att paketera vår kunskap, service och expertis i små, lättillgängliga format som går att ta del av snabbt kan vi erbjuda kunderna det de behöver – precis när de behöver det.
Mini-erbjudanden ger oss en konkurrensfördel i en tid då uppmärksamhet och tid är bristvaror. Med genomtänkta mini-erbjudanden positionerar vi oss som experter som förstår kundens behov och levererar lösningar anpassade för en föränderlig värld.
Så tveka inte att tänka mini i din verksamhet. Det kan mycket väl vara nyckeln till framtida framgång och tillväxt!
Har du ett mini-erbjudande? Lämna en kommentar och berätta!
#minimadness
Är du nyfiken på hur du kan skapa ett minierbjudande? Mini Madness finns som webbkurs – klicka här för att läsa mer!
[…] Hur stor kurs ska du skapa? Innan du skapar en stor kurs kan det vara bra att skapa en så kallad “minikurs”. En minikurs är ett utmärkt alternativ om du vill testa ditt kurskoncept eller om du har begränsat med tid och resurser. Det är ofta enklare att få deltagare till en kortare kurs, och du får värdefull feedback som du kan använda för att förbättra din fullständiga kurs senare. Det är faktiskt så att många experter menar att det alltid är bra att börja med en lite mindre kurs. Den kommer med största sannolikhet att bli längre och större än du ursprungligen tänkt 😅. Läs vidare om hur du ökar din försäljning med mini erbjudanden. […]